Verantwoord snoepen + dadelballetjes recept

dadelballetjes

Nu hoor ik je al denken; Verantwoord snoepen.. dat is toch ook gewoon snoepen?
Klopt helemaal, snoepen blijft snoepen. Maar er zijn wel grote verschillen in de keuzes die je maakt qua snoepen. Voor alles geldt; met mate.
In dit artikel geef ik je graag enkele tips plus een heerlijk recept voor dadelballetjes.

Nu druk ik jullie ook meteen even op het hart: een mooi lichaam komt in vele vormen! Het belangrijkste is natuurlijk dat jij blij bent met jezelf. Ben je blij met jezelf én met je lichaam dat straal je dat ook uit. Iedereen is perfect op zijn eigen manier.
Wel kun je met een kleine aanpassing in je eetpatroon al een grote verandering teweeg brengen. Je zult namelijk merken dat je je hierdoor veel lekkerder gaat voelen. Als je daar dan nog wat gewicht bij kwijt raakt is dat mooi meegenomen.

Kan jij ook niet afblijven van de snoepjes, koekjes, zoutjes, chips en frisdranken? Dan kan het zomaar zijn dat je verslaafd bent aan suiker/vet.
Probeer eens 2 weken van deze producten af te blijven en ze te vervangen door gezonde keuzes. Ik beloof je: je gaat het verschil merken! Zoals al eerder vermeld (in: Calorieën, niet je grootste vijand) zitten in deze producten alleen maar lege calorieën. Lege calorieën leveren alleen maar pure brandstof aan je lichaam. Omdat je lichaam over het algemeen geen gebrek heeft aan brandstof worden deze dus al snel opgeslagen in de vorm van lichaamsvet. Daarnaast zijn ze lastig te verwerken door je lichaam wat kan resulteren in vage klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, allergieën etc.

noten

Wat is verantwoord snoepen?

Verantwoord snoepen is snoepen zonder toegevoegde suikers en geur-, kleur- en smaakstoffen. Dus snoepen in de meest pure vorm. Tegenwoordig is het steeds makkelijker om hiervoor te kiezen. Ik geef je hieronder enkele tips;

– Kies voor repen zonder toevoegingen. Deze vind je tegenwoordig in elke supermarkt en tankstation.
– Neem een handje ongebrande en ongezouten noten. Niet alleen is dit lekker, deze zitten ook nog eens boordevol gezonde eiwitten en vetten.
– Eet gedroogd (ongesuikerd fruit) zoals rozijnen, banaanchips en dadels.
– Snoep gezond, eet een appel. Of een ander stuk fruit natuurlijk. Fruit zit boordevol gezonde koolhydraten en fruitsuikers. Deze geven energie en als je kiest voor seizoensfruit smaken ze ook nog eens heerlijk.
– Eet je graag chocolade, kies dan voor extra pure chocolade met minimaal 75% cacao. Het is even wennen in het begin, maar daarna wil je niet anders meer!
– Bak of maak zelf de heerlijkste koekjes, muffins,  snacks en toetjes zonder geraffineerde suiker.

dadelballetjes

Dadelballetjes (± 18 stuks)
– 200 gr ontpitte dadels
– 100 gr ongebrande noten (bv hazelnoten/pecannoten/amandelen)
– 1-2 el maple syrup

Garnering;
– 3 el geraspte kokos en/of cacao

Bereiding
Snijd de dadels in stukken.

Maal de dadels met de noten en maple syrup (begin met 1 eetlepel) in de keukenmachine fijn. Heeft de keukenmachine er moeite mee, zet hem dan even uit voeg een halve eetlepel extra maple syrup toe en roer even los met een lepel. Zet dan de keukenmachine weer aan.

Rol balletjes van het mengsel. Blijven ze aan je handen plakken? Maak dan je handen een beetje vochtig.

Rol de balletjes door de kokos en/of cacao

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *