Body Gezondheid Inspiratie Tips

25 Redenen om Meer Avocado te Eten

25 redenen avocado

Tags:      

De avocado; een romige vrucht die eigenlijk smaakt als groente en ideaal combineert met verschillende smaken en in verschillende gerechten. Ik geef je 25 goede redenen om wat meer avocado toe te voegen aan je leven!

1. Ze passen in elk dieet

Het maakt niet uit hoe je eet; de avocado is altijd “toegestaan”!

2. Voedingsstoffen

Deze vruchten zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen; vitamines, onverzadigde vetten, mineralen en proteïne.

3. Ideaal als smeersel

Door de boterachtige textuur van avocado’s zijn ze ideaal om boter of andere smeersels mee te vervangen.

4. Veelzijdig

De avocado is super veelzijdig. Je kunt ze gebruiken voor hartige én zoete gerechten; guacamole, dips, smoothies, chocolade mousse, ijs en veel meer. Daarnaast zijn ze zowel rauw als gebakken/gegrild erg lekker.

5. Fruitsuikers

Het mag dan wel een vrucht zijn, deze smaakt helemaal niet zoet. Daarnaast bevatten ze maar 1 gr suikers per ons! Dus ben je geen fan van het zoete van fruit? Probeer dan eens deze hartige vrucht.

6. Goed voor je huid

Avocado werkt goed tegen rimpels, littekens en andere oneffenheden van de huid. Als je er een masker van maakt dringt het dringt diep door in de huid en helpt zo onder andere voor een goede doorbloeding (wat weer zorgt voor een frisse teint) .

7. Goed voor je ogen

Deze vrucht bevat veel antioxidanten (luteïne en zeaxanthine) die de gezondheid van je ogen ondersteunen op de langere termijn.

8. In je zonnebrand

Zoals al eerder gezegd zijn ze goed voor je huid. Het is dan ook niet raar dat het een goed idee is om je standaard zonnebrand te verruilen voor een variant waaraan avocado is toegevoegd. Het helpt ook jouw huid te beschermen tegen de gevaarlijke UVA en UVB stralen.

9. Als conditioner

Avocado werkt perfect als een goede conditioner als je last hebt van droog haar. Het zorgt voor zacht haar en haar dat er gezond uit ziet.

10. Tegen haarproblemen

Een tekort aan vitamines kan ervoor zorgen dat je last krijgt van haaruitval en andere problemen. De vitamine B en E in deze vrucht helpen het haar weer sterk te worden, doordat het de haren beschermt. Daarnaast helpen deze vitamines om je hoofdhuid weer gezond te maken.

11. Goed voor je hersenen en zenuwstelsel

1 Portie avocado bevat maar liefst 3,5 gram onverzadigd vet, dit vet zorgt voor gezonde hersenen en de ontwikkeling van je zenuwstelsel.

12. Een eetbaar kommetje

Ideaal; snijd een avocado doormidden, haal de pit eruit en vul de helften met wat je maar lekker vindt! Denk aan zalm, gebakken ei, groenten en nog veel meer.

13. Heerlijke romigheid

Wil je iets dikker en romiger maken? Voeg dan eens avocado toe! Je maakt er een heerlijke romige saus, chocolade mousse of smoothie mee.

14. Goed voor gewichtscontrole

Deze romige vrucht helpt je je gewicht onder controle te houden. Doordat er veel gezonde vetten in zitten zorgt avocado ervoor dat je lang verzadigd bent.

15. Opname van voedingsstoffen

Avocado’s zorgen ervoor dat voedingsstoffen beter worden opgenomen in je lichaam en zorgen voor een betere spijsvertering. Doordat ze zorgen voor een betere spijsvertering is de kans op constipatie ook kleiner.

16. Goed voor je cholesterol

Problemen met de hoogte van je cholesterol? Doordat avocado’s alleen maar onverzadigde vetten bevatten kunnen ze je helpen je cholesterol te verlagen.

17. Een gezonde zwangerschap

Ze bevatten foliumzuur, vitamine E en B, ijzer en vezels. Dit is erg goed voor jou en de baby tijdens de gehele zwangerschap.

18. Tegen ochtendmisselijkheid

Zwanger en last van misselijkheid in de ochtend? Door de hoge dosis vitamine B6 in avocado’s kan deze vrucht het antwoord zijn! Vitamine B6 staat bekend om het verlagen van misselijkheid.

19. Babyvoeding

Ze zijn de ideale voeding voor je baby. Stevig genoeg voor de kleine handjes, maar zacht voor het tandvlees. Boordevol gezonde vetten, vezels en andere voedingsstoffen is dit een perfect om toe te voegen aan het rijtje van eerste vaste voedingsmiddelen.

avocado

20. De ideale snack

Het enige wat je nodig hebt is wat zout, peper en een lepel!

21. Avocadoseizoen

Het grote voordeel is dat avocado’s tegenwoordig het hele jaar door goed verkrijgbaar zijn in de (biologische) supermarkten.

22. Een vetvervanger in baksels

Je kunt de boter of olie in je baksels vervangen door gepureerde avocado. Heb jij het al eens geprobeerd?

23. Tegen depressie

Het foliumzuur in deze vrucht ondersteunt de aanmaak van gelukshormonen.

24. Voor sterke botten

In deze vruchten vind je vitamine K, foliumzuur en koper wat belangrijke voedingsstoffen zijn voor sterke en gezonde botten.

25. Ze bevatten veel kalium

Avocado’s bevatten veel kalium (zelf nog emeer dan banaan.) Er zijn onderzoeken die aantonen dat een hoge inname van kalium goed is tegen onder andere een hoge bloeddruk en hartaanvallen.

 

Na dit mooie lijstje kunnen we dus wel stellen dat het een goed idee is om regelmatig (of zelfs elke dag) avocado te eten!

Hoe eet jij je avocado het liefst?

 

 

wat denk je?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • In de Turkse supermarkt zag ik zoveel pompoenen liggen dat ik er wel 1 moest meenemen! Ik maakte er deze overheerlijke soep 🥄 mee; vol van smaak door het gebruik van baharat 🙌.
Link naar het recept in mijn bio & stories.
  • Heerlijke lunch! Salade met komkommer uit de moestuin, paprika en halloumi 😍
  • Hier ben ik echt onwijs trots op! 2 jaar geleden had ik hier nooit over durven dromen...; 😍🙌 in 1,5 jaar zijn er gewoon 4 kookboeken (en een magazine) uitgekomen met mijn recepten! Van rechts naar links:
- Het Airfryer Kookboek van @theamazingkitchen ; een geweldig project van @anjasfoodblog en mij.
- Paleolicious; 95% met mijn recepten.
- Paleo Budget; helemaal van mijn hand.
- Wecken; kookboek voor de xenos met een paar recepten van mij.
- Foodie Magazine; (niet op de foto) helemaal van mijn hand.
- niet te vergeten; het zoete e-book voor de airfryer!
  • Deze cantaloupe slush (of sorbet) maak je met maar 2 ingrediënten. Geen suiker nodig, want een goed rijpe meloen is al lekker zoet van zichzelf 🙌.
Directe link naar het recept in mijn bio.
  • Goedemorgen!! Zullen we deze week beginnen met een stukje taart?! Of alleen de aardbeien met chocolade en discodip 😍🙌 of toch maar alleen een bakje aardbeien bij gebrek aan de rest... 😂
  • Whoeiii 🥒 de eerste komkommers uit eigen tuin!! Maar liefst 5 stuks 🎉🙌🥒. En er komen er nog veeeeel meer aangezien ik 7 komkommerplanten heb staan. 😂 geen idee wat ik met zoveel komkommers moet 😇🙈
  • Wij eten vanavond een goedgevulde salade met geitenkaas. Klaargemaakt door manlief; dan smaakt het altijd lekkerder ❤️🙌😍. Wat ligt er op jouw bord?
  • In het vorige artikel schreef ik over hoe ik de diagnose burn-out kreeg. Maar wat gebeurde daarna? Daar vertel ik je wat meer over. Bij dit artikel ook een lijst van pijntjes/kwaaltjes 👩‍⚕️die er bij mij gepaard gingen met de burn-out. (op veler verzoek).
De directe link naar het artikel staat in mijn profiel.