Dit paleomaaltje van broccolirijst met “sate”saus en wokgroenten is echt een overheerlijke maaltijd voor op een doordeweekse dag. Ok, eigenlijk gewoon op elke dag. Maar het is een maaltijd die je binnen 20 minuten op tafel zet, dus ideaal voor die dagen dat je minder zin/tijd hebt om te koken.

Doordeweeks probeer ik zeld altijd zoveel mogelijk paleo te eten. Daardoor zijn mijn maaltijden altijd koolhydraatarm. Koolhydraatarm is tegenwoordig weer helemaal hot-and-happening, en ik snap het wel. Maar lieve koolhydraatarm-eters; verdiep je eens in paleo. Het lijkt er onwijs veel op! En; nog meer lekkere recepten voor ontbijt, lunch, diner én tussendoortjes.
Maar goed, doordeweeks dus zo min mogelijk pasta’s, brood en rijst voor mij. Ik mis het ook niet, want er zijn genoeg andere lekkere dingen die je klaar kunt maken.

Deze broccolirijst is daar een geweldig voorbeeld van! En, wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken? Dan koop je die broccolirijst bij de grote blauwe supermarkt!
Uiteraard kun je het ook zelf maken (scheelt ook weer in je portemonnee), daarvoor snijd je broccoli in roosjes en deze pulseer je in de keukenmachine tot je korreltjes hebt ter grootte van rijst.

Broccolirijst

Ingrediënten, voor 1 persoon
– 300 gr wokgroenten (paksoi, wortel, komkommer en kastanjechampignons)
– 100 gr broccolirijst
– 1 ei
– 200 ml kokosmelk
– 3 el cashewpasta
– 3 el coconut aminos
– zout en peper
– optioneel: klein handje gemengde zaden/pitten

 

Bereiding

Doe kokosmelk, cashewpasta en de coconut aminos in een steelpannetje en verwarm langzaam op een klein pitje.
Blijf regelmatig roeren zodat de saus goed mengt en niet aanbakt.
Voeg eventueel wat meer kokosmelk toe als je de saus meer vloeibaar wilt hebben.

Bak de wokgroenten in een wok met een klein beetje (kokos)olie tot ze gaar zijn.

Verhit ondertussen een beetje (kokos)olie in een koekenpan en bak hierin de broccolirijst enkele minuten aan.
Voeg dan het ei toe en breng op smaak met zout en peper. Roer 2 minuutjes goed door.

Serveer alles samen op een bord en garneer eventueel nog met wat zaden/pitten.