Ben je op zoek naar een lekker lunchgerecht en wil je wel eens wat anders? Maak dan zeker deze kipgyros met tzatziki op zuurdesem eens. Een heerlijk receptje waarvan je eigenlijk alleen maar meer wilt eten!

Ben je zelf niet zo’n fan van brood of mag je bijvoorbeeld geen gluten? Laat het brood dan weg, voeg meer sla en tomaat toe en je hebt een goedvullende salade als lunch. Ook niks mis mee als je het mij vraagt ­čÖé

kipgyros zuurdesem

Met onderstaande ingredi├źnten maak je een lunch voor 1 persoon. Het voordeel is dat je waarschijnlijk de ingredi├źnten voor de marinade van de kip al standaard in huis hebt.

Ingredi├źnten voor de kip
– 100 gr kipfilet, in reepjes
– 1,5 tl citroensap
– 0,5 teentje knoflook
– 0,5 tl rozemarijn
– 0,5 tl oregano

Ingredi├źnten tzatziki
– 50 gr skyr (of andere yoghurt)
– 3 cm komkommer
– 0,5 teentje knoflook
– 0,5 tl dille

En verder…
– 2 snee├źn zuurdesem of volkorenbrood
– 25 gr sla
– 2 kleine tomaten
– 1/4 komkommer

 

Bereiding
Doe de kip in een schaaltje.
Pers de knoflook hierboven uit en voeg de overige ingredi├źnten toe. Laat minimaal 30 minuten marineren.

Doe de skyr/yoghurt in een kommetje en pers hier de knoflook boven uit.
Schil de komkommer en haal de zaadjes eruit. Snijd het vruchtvlees fijn of rasp het.
Voeg toe aan het kommetje en breng op smaak met peper en zout.

Verhit een koekenpan op middelhoog vuur en bak hierin de kip gaar.

Snijd de tomaat en komkommer in plakken.

Leg 2 boterhammen op je bord.
Verdeel hier de sla, tomaat en komkommer overheen. Leg er de kip op en voeg naar smaak tzatziki toe.