clean eten

Tags:   

Je hoort mensen steeds vaker zeggen dat ze clean eten. Eerlijk is eerlijk, ik eet zoveel mogelijk clean maar noem het eigenlijk niet zo. Ik leg je graag uit wat clean eten is en wellicht dat jij erachter komt dat je ook zo eet of wellicht wel wil gaan eten? Daarnaast 10 tips om toe te passen in jouw voedingspatroon.

Clean eten is geen dieet, ik noem het meer een levensstijl. Een levensstijl die gebaseerd is op echt en eerlijk eten. Een levensstijl die zelfs onwijs makkelijk te volgen is.

Wat is clean eten?

Clean eten, even heel simpel vertaald: schoon eten. Maar zoals je wel kunt verwachten heeft het niks met schoon (of vies) te maken. Maar juist alles met echt eten, zo min mogelijk bewerkt en eten met zoveel mogelijk voedingsstoffen.
Maar ook voeding dat gegroeid/gevoed is met de gezondheid van dieren en de natuur hoort bij clean eten.

Ik begon een aantal jaar geleden met het volgen van de paleo levensstijl, ook deze is helemaal gebaseerd op clean eten. Ondertussen zijn er enkele dingen die ik wel weer heb toegevoegd aan mijn eetpatroon zoals (volkoren) brood/crackers en zuivel. Dit vind ik persoonlijk gewoon té lekker om te laten staan en past wat mij betreft perfect binnen mijn gezonde levensstijl. Sowieso draait alles om de balans (daarover in een later artikel nog meer) en die balans moet je voor jezelf zien te vinden.

Eigenlijk is clean eten onwijs makkelijk… maar ik geef je graag 10 tips waarmee jij direct aan de slag kunt gaan.

clean eten

1. Eet meer groenten en fruit

Ja zo makkelijk is het; eet meer groenten en fruit. Het liefste groente en fruit dat in het seizoen is en kies hierin ook voor verschillende kleuren. Waarom? Dat lees je in dit artikel ‘kies voor kleur en seizoen’.

Zoals we allemaal wel weten zitten groenten en fruit boordevol belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Deze zijn allemaal erg belangrijk om je lichaam zo gezond mogelijk te houden.
Zo zorg ik er zelf voor dat ik elke dag minimaal 350 gram groenten eet.

2. Zo min mogelijk bewerkte voeding

Dit stukje begon ik eerst met vermijd, wat ik toch maar veranderde naar zo min mogelijk. Het is namelijk gewoon simpelweg écht lastig om helemaal geen bewerkte voeding meer te eten. Daarbij is de een de ander niet, dus die vergelijking gaat hierbij ook niet helemaal op. En eerlijk is eerlijk; ik eet ook af en toe bewerkte voeding, maar probeer hier wel een bewuste keuze in te maken.

3. Lees de etiketten

Ok, als je echt alleen maar kiest voor clean eten dan zou dit al eigenlijk niet nodig moeten zijn. Maar zoals hierboven gezegd, het is bijna onvermijdelijk.

Bijvoorbeeld: Koop je wel eens groenten in blik/glas zoals bijvoorbeeld bonen, erwtjes of worteltjes? Check dan altijd de verpakking of er geen suiker aan is toegevoegd. Het ene merk is namelijk het andere niet en aan sommige is daadwerkelijk suiker toegevoegd (niet nodig in mijn ogen).

4. Zo min mogelijk suikers

Duidelijk toch, suikers zijn nou eenmaal niet goed voor je lichaam. Het is niet voor niks dat je er verslaafd aan raakt.
Probeer deze dan ook zo min mogelijk te eten. Ik zeg weer bewust zo min mogelijk, want ik kan ook echt wel genieten van een koekje of stukje taart op z’n tijd 🙂 .

Eigenlijk bedoel ik hier ook echt alle suikers. Dus ook de honing en maple syrup. Want of je lichaam nu het verschil merkt tussen honing en witte suiker?

5. Drink niet teveel alcohol

Onderzoek toont aan dat een glaasje wijn goed kan zijn voor je hart. Maar laten we eerlijk zijn, naast de antioxidanten in wijn, bevat alcohol helemaal geen voedingsstoffen die goed zijn voor je lichaam.

Persoonlijk kan ik ook echt genieten van een glaasje wijn, bier of een goede gin tonic. Maar ik drink dan ook niet elke dag, probeer hierin te gaan voor een gezonde balans.

Groentenmand

6. Vervang voedingsmiddelen door groente

Deze hoort eigenlijk bij tip 1, want op deze manier zorg je er namelijk voor dat je meer groenten toevoegt aan je dagelijkse voedingspatroon.
Vervang je rijst bijvoorbeeld eens door bloemkool- of broccolirijst en bijvoorbeeld je pasta door zoodles (spaghetti van courgette). Maar denk ook aan je puree vervangen door zoete aardappel, pastinaak, bloemkool of een mix van deze.

7. Drink water

Ook deze is nogal voor de hand liggend. Water is het gezondste en natuurlijkste drankje dat er bestaat. Zorg dus dat het meeste van wat je drinkt ook daadwerkelijk water is.
Uiteraard kun je het af en toe afwisselen met koffie en/of thee, probeer deze dan wel altijd zonder melk en suiker te drinken.

Vind je gewoon water saai? Geef het dan eens een smaakje met fruit, kruiden en groenten! Kijk hier voor inspiratie.
Of wat denk je van je eigen huisgemaakte spa rood, ook een gezonde keuze!

SodaStream

8. Zorg voor gezonde snacks

Snacks zijn vaak een no-go, al helemaal de voorverpakte uit de supermarkt. Hier zitten vaak onnodig veel suikers, zout en andere middelen in die niet veel goeds voor je lichaam doen.

Zorg dus dat je altijd een voorraadje gezonde snacks in huis hebt en als je de deur uit gaat neem dan wat mee. Gezonde snacks zijn noten (ongebrand en ongezout), groenten en fruit. Uiteraard kun je zelf ook gezondere repen en snacks maken om mee te nemen.
Er liggen zeker ook wel kant-en-klare gezondere snacks in de supermarkt, af en toe is iets anders dan de welbekende appel of banaan ook wel eens lekker toch?

9. Biologisch en scharrelvlees

Als je er voor kiest om vlees/vis te eten, wat wij dus wel doen, kies dan zoveel mogelijk voor biologisch en/of scharrelvlees. Zo bestellen wij vaak rundvlees online, van koeien die bijvoorbeeld alleen antibiotica krijgen als het nodig is. Veel dieren (zonder keurmerk) in de grote fabriekstallen krijgen standaard antibiotica etc toegediend, zodat ze maar niet ziek worden. Ik heb dat het liefst zo weinig mogelijk in mijn vlees, vooral niet als het preventief gegeven wordt.

Om over de plofkip nog maar niet te spreken…

10. Zo min mogelijk geraffineerde koolhydraten

Geraffineerde oftewel bewerkte koolhydraten, die wil je eigenlijk zo min mogelijk eten. Deze zijn namelijk flink bewerkt voordat ze zo op je bord kunnen verschijnen. Er worden verschillende methodes gebruikt om meestal de vezelrijke delen te verwijderen. Geraffineerde koolhydraten zijn; wit brood, witte rijst, koekjes, suiker etc.

 


 

Hopelijk heb je iets aan de 10 tips die ik je gegeven heb! Mocht je nog een aanvulling hebben, laat dan vooral hieronder een reactie achter.

 

    11 reacties

  • Lodi 30 mei 2018 Beantwoord

    Toevallig gaat mijn artikel vandaag ook over gezond voeding en daar passen jouw tips ook weer helemaal in. Gezonde voeding, clean eten het is zo belangrijk en ook gewoon zo lekker.

  • Handige tips om clean eten toe te passen. Het klinkt nu minder moeilijk dan ik eerst dacht!

  • ik had nog nooit van clean eten gehoord, ik geef het maar eerlijk toe. Maar als ik dit zo lees, eet ik behoorlijk clean. Dat ik een eigen moestuin heb, dat helpt daar natuurlijk wel aan mee

    • Simone 30 mei 2018 Beantwoord

      Ja ik denk inderdaad dat best veel mensen zo eten al uit zichzelf. En een eigen moestuin lijkt me heerlijk!

  • Clean eten doe ik niet helemaal, maar dit hoeft van mij ook niet. Ik let wel op bepaalde dingen maar ik kan best hier en daar nog wat gezonder leven.

  • Anja 30 mei 2018 Beantwoord

    Geweldige tips, enkele pas ik al toe, aan andere moet ik nog wat meer gaan werken.

  • Gerdine 30 mei 2018 Beantwoord

    Yes ik ben goed bezig zie ik! Want ik doe eigenlijk alles al van dit lijstje 😉

  • ingrid 30 mei 2018 Beantwoord

    wat een leuke tips. ik doe het niet heel bewust maar vind het bijvoorbeeld wel heel leuk om samen met de kinderen fruit en tomaatjes uit de tuin te eten

  • Chicamoms 30 mei 2018 Beantwoord

    Lekker dat water. Vandaag aan de water gezeten met verse munt en citroen.

  • Jouvence 30 mei 2018 Beantwoord

    Ik vind dit soort artikelen altijd erg fijn om te lezen, de meeste dingen doe ik gelukkig al, maar er is verbetering mogelijk.

  • […] is dus iets lastigs… want wat is nu gezond en ongezond? Voor mij is gezond Clean eten, dus zoveel mogelijk echt voedsel dat zo min mogelijk bewerkt hoeft te worden voordat het door ons […]

wat denk je?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Deze tortilla chips met dips mogen zeer zeker niet ontbreken op je feestje, of je nou een feest met een Mexicaans tintje geeft of niet. 3 Receptjes die je in een handomdraai op tafel zet.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Gewoon op een relaxte zaterdagavond of een vrijmibo lijkt me ook de perfecte reden om deze te maken 🎉.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Link naar recept in bio.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#tortillachips #chips #nachos #guacamole #guacamoledip #salsa #mais #makkelijkensnel #lekkerensimpel #feest #feestje #partysnack #snack #vrijmibo #borreltijd #mexicanfiesta #mexicaansfeestje #tijdvoorwatlekkers #foodie #foodstagram #instafood #oranjepaprika #chipsnsalsa #foodquotesnl
  • 🙋‍♀️ Stroopwafel testers gezocht! Vanaf deze week liggen er 3 nieuwe smaken stroopwafels bij @hemanederland in de schappen. Ik mocht deze (volkoren met tarwebloem meel) stroopwafels alvast testen en ik kan je vertellen; ze zijn lekker. ❤ Mijn absolute favoriete smaak is koffie, maar ook appel-kaneel en sinaasappel-wortel zijn erg lekker.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Denk jij nou, die wil ik ook wel eens testen? Dat kan, ik ga namelijk 15 van mijn volgers blij maken met een pakketje met alle 3 de smaken!! 🎉⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kans maken? Laat in een reactie hieronder weten met wie jij deze lekkere stroopwafels zou willen testen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Dinsdag 21 Augustus rond 19.00 maak ik de 15 winnaars bekend!⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#hema #hemanederland #stroopwafel #stroopwafels #koekjes #cookiemonster #koekjeerbij #testen #testersgezocht #koffie #thee #koffietijd #nieuwesmaken #tussendoortje #samenwerking #winnen #win #winactie #foodie #foodquotesnl
  • Deze jalapeno poppers 🌶 mogen niet ontbreken op een feestje met een Mexicaans thema! Ok, ik noem het jalapeno poppers maar ik moet iets bekennen... meer dan de helft zijn eigenlijk mini puntpaprika's 🤣. Ik ben zelf namelijk helemaal niet zo'n grote fan van pittig eten.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Enne, voor een klein beetje Russian roulette; laat in een enkele jalapeno de pitjes zitten 😋.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Link naar het recept in bio.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#jalapeno #jalapenos #jalapenopoppers #pepertjes #puntpaprika #roomkaas #kaasmeisje #kaas  #cheeselover #party #partysnack #feest #feestelijkhapje #snack #treat #mexicaansthema #mexicanfiesta #foodie #foodblogger #foodquotesnl
  • In juli gaven wij een feestje voor vrienden met een thema; Mexican Fiesta. Vandaag laat ik je meer zien van de voorbereiding en de aankleding, inclusief 🦄 piñata, uitnodigingen en cactussen 🌵.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Geef jij wel eens een thema feestje?
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Link in bio!
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#pinata #piñata #fiesta #mexicanfiesta #mexicaansthema #themafeestje #unicorn #unicornlove #eenhoorn #zondersnoep #feestje #feest #birthdayparty #uitnodigingen #kaartje2go #samenwerking #versieringen #aankleding #cactussen #prettywoman #happy #foodie #foodblogger #foodquotesnl
  • Of je worteltjestaart lust?! 🥕🍰 ik moet altijd aan de mop denken van het konijntje bij de bakker als ik worteltjestaart eet. Mijn oma vertelde die elke keer als ze mij zag 😅.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Afgelopen donderdag ging ik mee met een food bloggerstour door Tilburg en wat hebben we lekker gegeten! Zo ook deze worteltjestaart met heerlijke koffie bij @stoom013 .
Thanks voor de invite @anne_travel_foodie 🙌.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#worteltaart #worteltjestaart #worteltjescake #carrotcake #wortel #carrot #snack #treat #creamcheese #roomkaas #delekkerste #servies #vintage #vintageservies #tilburg #tilburgfood #brabant #brabantisopen #brabantcelebratesfood #overheerlijk #foodie #foodblogger #foodquotesnl
  • Nog geen idee wat je vanavond op tafel moet zetten? Well, i've got you covered! ❤🙌 Deze mezze salade is een perfecte avondmaaltijd voor als je zin hebt in écht iets lekkers. Verschillende componenten die allemaal perfect bij elkaar passen.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Link naar recept in bio.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#mezze #mezzeplatter #mezzesalade #salade #salad #maaltijd #dinner #maaltijdsalade #lekkerbordjevol #bulgur #vegetarisch #vegetarischeballetjes #courgette #zucchini #hummus #hummuslover #kalamataolijven #olijven #pita #pitabroodje #hemels #perfectemaaltijd #gezond #gezondeten #gezonderecepten #foodie #foodquotesnl
  • Het is wat, die burn-out...
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Als ik terugkijk op die tijd kan ik me ook weer meteen echt verdrietig voelen, om het gevoel dat ik toen voelde en hoe ik mezelf helemaal niet meer herkende. Maar aan de andere kant ook heel erg dankbaar. En precies dát is wat ik nooit had verwacht.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Vandaag geef ik antwoord op de vragen; 'Voel je je nu weer beter?' en 'gaat mijn burn-out ooit over?'.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Het mag iig overduidelijk zijn dat het nu weer stukken beter gaat. Zoals op deze foto tijdens de geweldige bitterballentour in Amsterdam!
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Link naar het artikel in bio.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#burnout #burnedout #stress #stressed #gestresst #overspannen #moeilijketijd #levenslessen #verdrietig #dankbaar #mixedfeelings #mixedemotions #gemengdegevoelens #ikkanweerlachen #genieten #lovelife #bitterballen #bitterballentour #puntzak #geenpunthoofd #happy #amsterdam #amsterdam_streets #amsterdamshots #foodie #foodquotesnl
  • Deze frisse bloemkoolsalade behoort tot 1 van mijn favoriete to-go lunches! Al helemaal met dit weer vind ik een frisse en knapperige salade een ge-wel-dig idee ❤🙌.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Deze heerlijke salade vind je in mijn eerste Lunchen Zonder Boterham e-book (zie de link in bio).
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ondertussen ben ik alweer aan het werk aan de tweede editie van Lunchen Zonder Boterham. Ik blijf jullie graag inspireren om ook al dat lekkers mee te nemen 😊.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
#lunch #lunchen #lunchbox #lunchbots #lunchenzonderboterham #lunchenzonderbrood #broodlozelunch #paleo #paleofood #gezondeten #gezondlunchen #recepten #lunchrecepten #ebook #health #healthy #healthyfood #glutenvrij #foodfotografie #lunchonthego #receptontwikkeling #foodquotesnl