De herfst begint langzaamaan echt en daarom krijgen we weer zin in kaarsjes, dekentjes en ‘comfy food’ zoals deze pompoenbrownies. Chocolade vind ik zo’n warme smaak die echt past bij de kouder wordende dagen (okay, who am I kidding, chocolade kan altijd). Hoe dan ook, deze brownie wordt gemaakt op basis van pompoen en die zijn natuurlijk nu weer volop te koop!

Het recept is zowel glutenvrij als plantaardig (en dus lactosevrij). Ook gebruikte ik enkel dadels om het beslag te zoeten. Misschien denk je nu: waarom doe je zo moeilijk?! Tja, omdat mijn lichaam daar om vraagt. En daarom deel ik onder het recept ook drie tips om gezond(er) eten en/of eten met intoleranties leuker te maken. Ook op mijn Instagram kanaal @blond_en_gezond komt dit thema, naast recepten en verhalen over je mindset, regelmatig voorbij!

Als basis gebruikte ik dus pompoen. Het is hierbij erg belangrijk dat je geen flespompoen gebruikt, maar een oranje of groene ronde pompoen (geloof me maar, het recept is drie keer getest). De dadels zijn ook te vervangen voor een andere soort gedroogd fruit. Net wat je in de kast hebt!

Pompoenbrownies

Wat heb je nodig? (9 grote stukken of 16 kleine stukjes)

– 600 gram pompoen (rauw) (Hokkaido, Kabocha of oranje pompoen)
– 100 gr amandelmeel
– 50 gr kikkererwtenmeel
– 40 gr dadels (circa 5 stuks)
–  40-50 gr cacaopoeder
– 1 zakje bakpoeder
– ½ el vanillepoeder (optioneel)
– ¼ tl zout
– 1-2 handjes noten naar keuze (optioneel)

 

Optioneel: ganache/topping (per stuk)

– ½ el (soja)yoghurt
– ½ el cacaopoeder
– 1 handje fruit en noten naar keuze

 

Bereiding
Was de pompoen en snijd in stukken. Kook in 15-25 minuten gaar.

Wel ondertussen de dadels in lauwwarm water.
Weeg alle ingrediënten, op de noten na, af en doe in een blender (of in een kom, als je een staafmixer wilt gebruiken).

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Giet de pompoen goed af en voeg bij de rest van de ingrediënten. Blend/mix totdat er een glad deeg ontstaat.
Wanneer je noten gebruikt, meng die dan nu door het beslag. Giet het geheel in een met bakpapier beklede vorm (circa 20×20 cm).

Bak de brownie in 25-30 minuten gaar. De brownie is gaar als een satéprikker er bijna schoon uit komt. Door het kikkererwtenmeel zal de brownie pas stevig worden als deze is afgekoeld.

Laat de brownie minimaal 4 uur koelen voordat je deze in 9 grote of 16 kleine stukjes snijdt.

Garneer eventueel met de ‘ganache’ (meng hiervoor de (soja)yoghurt met de cacao) en top af met het fruit en de noten.

 

Pompoenbrownies

3 tips voor leuker leven en eten met een lastig lichaam

Zoals ik al zei, op Instagram deel ik veel foto’s van eten. Daaronder altijd een stukje inspiratie of een verhaal over het leven van iemand die zoekt naar gezondheid. Omdat ik dat ook hier wilde delen, gaf ik deze blog de titel ‘food for thought’. Ondanks dat ik er nog lang niet ben, wil ik je drie dingen meegeven die mij helpen:

  1. Accepteer dat het anders is dan je zou willen.

Misschien ben je op dit moment ziek, heb je allerlei intoleranties of zit je ‘gewoon’ niet lekker in je vel. Dan is het leven enorm anders dan je zou willen. Misschien weet je zelfs dat het (voorlopig) niet beter zal worden. Wat doe je dan? Bewust heb ik niet geschreven ‘negeer dat het anders is dan je zou willen’. Je hoeft niet nooit meer verdrietig te zijn. Het is juist heel goed je verdriet toe te laten en te ervaren. Als je daarna maar probeert verder te gaan en actief probeert te zoeken naar dingen die jou helpen. Juist door de situatie te accepteren, zal je ruimte vinden om positiever te worden of te blijven!

  1. Ga op zoek naar lekkere en makkelijke alternatieven.

Wees niet bang om flink te experimenteren! Probeer simpele recepten te vinden die je zo uit je mouw schudt en je blij maken. Het is hierbij heel belangrijk om jezelf te laten inspireren (bijvoorbeeld kookboeken, blogs, Facebook, YouTube, Instagram, enzovoorts). Denk daarbij vooral in mogelijkheden; ik raak juist vaak geïnspireerd door recepten die nu niet passen in mijn levensstijl. Maar, ik volg alleen mensen die mij energie geven. Alleen dan kunnen ze je inspireren!

  1. Besef dat het uiteindelijk draait om van jezelf houden.

En van je lichaam. Hoe mooi of lelijk jij het ook vindt. En hoe goed of slecht het functioneert… Uiteindelijk kun je keihard proberen je levensstijl aan te passen, maar zolang je dit niet doet met liefde voor jezelf, zal het resultaat beperkt zijn. Door enorm obsessief met eten bezig te zijn, word je uiteindelijk niet ècht gezond. Jij en je lichaam worden pas echt gelukkig als je jezelf omarmt.