Wist je dat je naast havermoutpap ook lekkere baked oats bars kunt maken met havervlokken? Lekker met peer en speculaaskruiden, maar je kunt hier met ieder soort fruit en kruiden je eigen draai aan geven. Een handzaam ontbijtje of snack om onderweg te eten. Daarnaast is het ook erg geschikt om voor een aantal dagen te maken. En dat komt goed uit als je net zoals mij, niet echt een ochtendmens bent!

In het weekend pak ik (Natascha) graag uit met meer tijdrovende ontbijtjes (te vinden op mijn instagram @taschaskeuken). Maar voor doordeweeks wil ik iets gezonds en snels. En gezond zijn deze baked oats bars zeker, want er zit geen toegevoegde suiker in! De bars zijn vegan, glutenvrij en enkel gezoet door banaan, peer en rozijnen.

Daarnaast zijn ze volledig plantaardig door het gebruik van een ‘flax egg/lijnzaad ei’. De vegan ei vervanger in veel baksels. Om dat te maken week je 1 eetlepel gebroken lijnzaad met 2,5 eetlepels water, wat je vervolgens 5 minuten laat staat zodat het water wordt opgenomen. Heb je daar geen zin in en ben je niet vegan, dan kun je natuurlijk ook een normaal ei gebruiken. Ook de havermelk kan vervangen worden door reguliere melk.
Baked oats

Ingrediënten
– 1 rijpe banaan
– 200 gr fijne havervlokken
– 40 gr amandelmeel
– 250 ml havermelk (of reguliere melk)
–  ‘flax egg/lijnzaad ei’ (of normaal ei)
– 200 gr peren
– 25 gr hazelnoten
– 25 gr ,gele rozijnen
– 1 el speculaaskruiden

Bereiding

Verwarm de oven voor op 185 graden Celsius en bekleed een bakvorm met bakpapier.

Schil de peren, verwijder de klokhuizen en snijd daarna in kleine blokjes. Ter decoratie kun je eventueel wat plakjes of blokjes peer overhouden voor de bovenkant.

Prak de banaan in een grote kom en roer vervolgens havervlokken, amandelmeel, havermelk, ‘flax egg/lijnzaad ei’ speculaaskruiden, hazelnoten en rozijnen toe en roer door.

Hierna roer je de blokjes peer door het mengsel.

Daarna bekleed je de bakvorm, giet je het mengsel er in en bak je het gedurende 30 minuten tot goudbruin en gaar.

Schep warm in een bordje of laat afkoelen om in stukken te kunnen snijden.

Dit recept is gemaakt door Natascha van @taschaskeuken.

Zin om meer havermout ontbijtjes? Probeer dan de overnight oats met smeuïge muisjes en appelcompote van Simone eens.