Instagram is eigenlijk bijna niet meer weg te denken in ons normale leven. Wist je dat er meer dan 1 miljard gebruikers zijn van deze sociale app? Precies daarom is instagram voor horeca ondernemers zo belangrijk. Ben je nog niet helemaal overtuigd van de kracht van instagram, dan geef ik je graag 3 redenen en 3 goede voorbeelden waarmee ik je zeker overtuig!

Mocht je nou na het lezen van dit artikel denken: YES!! Maar weet je niet helemaal hoe en waar te beginnen? Neem dan contact met me op voor Instagram support.

Waarom instagram voor horeca ondernemers?

Er zijn veel redenen om instagram in te zetten! Ik licht hieronder 3 bewezen feiten over instagram uit die ik zelf erg belangrijk vind. Uiteraard vertel ik je daarbij ook graag waarom deze feiten juist voor jou, als ondernemer, zo interessant zijn.

Persoonlijk zit ik al jaaaaren op Instagram. Al meteen wat ik fan van het hele visuele aspect en alles daar omheen. Mijn allereerste post op instagram plaatste ik op 6 maart 2013. In al die jaren heb ik Instagram zien uitgroeien tot wat het nu is én mede door instagram is mijn bedrijf wat het nu is. Instagram is waar het allemaal begon voor mij! Vandaar denk ik ook mijn speciale band met dit platform.

Maar het valt mij op dat er nog steeds veel ondernemers zijn die niet optimaal gebruik maken van dit platform. Zo zonde! Omdat ik geloof in de waarde van instagram voor horeca vertel ik je er graag wat meer over; laat mij je op weg helpen!

foto social support

01. Meer dan 1.000.000.000 gebruikers

Echt waar, Instagram heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Van die 1 miljard zijn de helft bijna elke dag actief en van die 1 miljard zijn er 4,5 miljoen Nederlanders.

Maar jij als horeca ondernemer hoeft je niet specifiek alleen op de Nederlanders te richten toch? Ok, het is misschien je core-business; maar de toeristen willen ook allemaal ergens lekker en gezellig uit eten. Op die manier wordt jouw doelgroep op Instagram dus alleen maar groter!

02. Je kunt een verhaal vertellen

Zoals een autohandelaar een showroom heeft, kun jij instagram inzetten als jouw showroom; om te laten zien wat je in huis hebt.

Instagram is het ideale platform om een visueel verhaal te vertellen. Deel de gerechten van de kaart, de drankjes en het interieur; precies alles wat jouw concept uniek maakt. Al die dingen zijn namelijk een reden om een bezoek te brengen aan jouw zaak.

Verleiden met foto’s dus. Zorg dat je jouw volgers én potentiële gasten warm maakt voor al het lekkers en moois dat jouw zaak te bieden heeft. Laat ze zien waarom ze juist bij jou moeten komen eten en drinken. Waarom of waarvoor is jouw zaak ‘the place to be’?

instagram voor horeca

03. Hoge interactie

Onderzoeken tonen aan dat de interactie op instagram veel hoger ligt dan op andere platformen zoals facebook. Dat, samen met het visuele aspect, maakt dat instagram zo interessant is.

Het is een ideaal platform om echt contact te maken met je doelgroep. Ga het gesprek aan en bouw een persoonlijke band op!

Daarom is instagram voor horeca ondernemers ook zo interessant, je kunt echt het gesprek aangaan. Lezen en horen hoe mensen jouw concept ervaren, reacties ontvangen over nieuwe menu items en zien waar mensen echt op reageren.

3 Goede voorbeelden van instagram voor horeca ondernemers

Daarnaast heb ik, uiteraard, ook 3 geweldig goede voorbeelden van wat Instagram voor een horecazaak kan betekenen. Deze 3 horeca zaken hebben echt hun instagram geweldig goed ingezet, ik laat de ondernemers aan het woord én ik vertel je graag wat ik vind dat zij perfect doen!

The Streetfood Club

‘ Bij TSFC gebruiken wij instagram als marketing tool, informatiebron en gastenbinder. We werven er nieuwe gasten door te spelen met kleurrijke, opvallende foto’s van streetfood, cocktails en het interieur. We informeren gasten over toekomstige evenementen, happy hours en menuwijzigingen.
En wanneer je de taal spreekt van je target audience bind je hen aan je bedrijf en zorg je voor loyale volgers.’    – Wes van The Streetfood Club – 

The Streetfood Club heeft een mooie visuele instagram opgezet, inclusief goede highlights en de vermelding van hun # in de bio. Sowieso hebben ze bij TSFC gekozen voor een geweldig mooi interieur met een echte eigen look. Dat zorgt voor een mooie feed én goede herkenning in de foto’s.

Corner Bakery

‘ Naast service, kwaliteit en smaak vinden we de opmaak van onze gerechten en onze inrichting erg belangrijk om mensen een complete ervaring te geven. Dat willen we natuurlijk laten zien op Instragram, dat is ons reclamebord!
Instagram zorgt ervoor dat we een groot publiek kunnen bereiken. Dit zorgt ervoor dat er veel gasten komen vanuit andere steden of zelfs vanuit het buitenland!’   – Sam van Corner Bakery –

Een feest der herkenning! Zoete pasteltinten die de rode draad zijn in het hele instagram account; van de foto’s naar het servies tot de uitgelichte afbeeldingen van de highlights. Als je een foto van Corner Bakery in je feed tegenkomt dan weet je gewoon meteen dat deze van hun is.

STACH

‘STACH post elke dag een foto op Instagram. Van producten die nieuw zijn in het assortiment, acties of weekend aanbiedingen, beelden van de winkels, klanten of medewerkers. De InstaStories gebruiken we om een kijkje achter de schermen te geven, bijvoorbeeld in onze eigen keuken, bij onze leveranciers of reposts van klanten. Voor ons is het een manier om nieuws bekend te maken en in contact te staan met onze klanten via reacties en privé berichten.’   – Madelon van STACH –

Met verschillende vestigingen, eten/drinken om mee te nemen én de mogelijkheid om op locatie te eten hebben ze een grote diversiteit. Dat zie je ook terug op hun instagram pagina. Wat zij heel goed doen is dat je toch altijd ziet dat het STACH is, vaak door een logo dat op een goede manier in beeld is. Verder staan ze door hun instagram ook bekend om de goed gevulde etalages met lekkernijen zoals meringues en (eigen) chocoladerepen.

Daarom dus instagram!

Zo, nu weet je dus waarom het echt belangrijk is om als horecaondernemer te starten met instagram en te zorgen dat je instagram helemaal on-point is. Persoonlijk vind ik dat de drie hierboven genoemde horecazaken ook een geweldig mooi voorbeeld zijn van hoe je instagram goed kunt inzetten als ondernemer.

Hoe staat het met jouw instagram kanaal? Ben je überhaupt al begonnen met instagram? Of heb je er al eens echt kritisch naar gekeken of je hier wel het maximale uit haalt?

instagram support

Pin dit artikel!

instagram voor horeca ondernemers