Een veel gestelde vraag aan mij is hoe ik aan mijn opdrachten en opdrachtgevers kom. Waar vind ik ze en hoe vinden zij mij en veel meer soortgelijke vragen. Geld verdienen met je blog is, hoe doe ik dat? Uiteraard vertel ik je daar graag wat meer over, inclusief handige tips om zelf direct mee aan de slag te gaan.

Dat ik samenwerk met verschillende bedrijven is geen geheim, dat is mijn werk. De ene keer is het een samenwerking voor mijn website of social media kanalen en de andere keer een opdracht voor receptontwikkeling of food fotografie voor de klant.

Mijn fulltime baan

FoodQuotes is mijn werk, dit is waar ik het grootste deel van mijn salaris verdien. Ik kan je vertellen; dat had ik een paar jaar geleden echt niet verwacht! Wat begon als een hobby is uitgegroeid tot mijn grootste passie en daarna tot mijn werk.

Ik heb mijn website al meer dan 5 jaar (die overigens begon onder een andere naam) het geld verdienen kwam langzaam op gang en sinds 1 / 1,5 jaar is het mijn werk en geniet er met volle teugen van!

Door de jaren heen leerde ik hoe ik aan opdrachten kon komen en vonden bedrijven mij voor samenwerkingen, soms voor een barter deal (waarbij je dus geen geld krijgt maar een product) maar ook steeds meer voor betaalde opdrachten.

geld verdienen met je blog

5 Tips om direct mee aan de slag te gaan

In die jaren dat ik bezig ben heb ik wel geleerd hoe ik aan opdrachten kan komen. Hoe je ze zelf vind én niet geheel onbelangrijk; hoe ze jou kunnen vinden. Ik krijg regelmatig berichtjes en de meest gestelde vraag is toch wel hoe ik aan opdrachtgevers kom. Vandaag geef ik daar dus antwoord op! Met onderstaande 5 tips help ik je graag op weg.

Tip 1: Media en PR bureau’s

Er zijn een flink aantal media en PR bureau’s te vinden met verschillende merken in hun portfolio. Deze bureau’s verzorgen de marketing voor bedrijven/merken, versturen persberichten, organiseren lanceringen en gaan op zoek naar passende influencers.

Eigenlijk kun je je bij bijna alle bureau’s inschrijven, je staat dan als blogger/influencer op de perslijst. Op het moment dat er nieuws is dat past bij jouw niche ontvang je daarvan een mail. Mochten ze op zoek zijn naar specifieke bloggers en jij staat in hun bestand dan kan het zo zijn dat ze contact met je opnemen voor het testen van een product of voor een opdracht.

Nu ga ik je geen lijst geven van de PR bureau’s waar ik bij sta ingeschreven. Ik denk namelijk dat het hiervoor van belang is dat je op zoek gaat naar bureau’s die goed bij jou en je doelgroep passen. Welke merken hebben ze in portfolio? Wat kan jij voor hun en zij voor jou betekenen?

Heb je een bureau gevonden? Stuur ze een mail waarin je jezelf voorstelt, wat je voor ze zou kunnen betekenen, je aantal volgers en bezoekers en voeg eventueel je mediakit toe.

geld verdienen met je blog

Wij hebben met het hele team een groot netwerk aan social influencers. Iedereen heeft weer eigen contacten die we per project verzamelen. We zijn eigenlijk best wel kritisch in het selecteren van de influencers. We kijken of er volgers gekocht zijn en wat de reeds gecommuniceerde boodschappen en beelden zijn.

Een ideaal scenario is dat de influencers reeds fan zijn van het merk waar we een influencersstrategie voor uitstippelen. Mocht dat niet gelijk zichtbaar zijn, polsen we of influencers intrinsiek gemotiveerd zijn, is het een match vanuit beide kanten (merk en influencer)?

– Tip van 2twintig PR – Evy Heuvelhorst –

Tip 2:  Online influencer programma’s

Er zijn verschillende platformen online te vinden waar je je bij kunt aansluiten. Aanmelden is vaak heel erg makkelijk; je vult je website gegevens in, je bereik en contactgegevens en je bent er klaar voor! Bij sommige diensten kun je je google analytics koppelen zodat ze meteen inzicht hebben in alle nummertjes.

Zo is er bijvoorbeeld The Influencers Movement, een influencer marktplaats. Bedrijven plaatsen hier opdrachten met een duidelijk omschrijving van wat ze zoeken, wat hun budget is en wat de looptijd is. Zie jij een match dan kun je reageren met een pitch en wat jouw wensen/verwachtingen zijn. Op het moment dat het bedrijf een match ziet met jou kun je aan de slag!

Bij TIM gaat na de acceptatie van de opdrachtgever alle contact (en de betaling) via het bedrijf waarmee je de samenwerking aangaat. Wel zo transparant.

Tip 3: Netwerken

Ben niet bang om te netwerken! Heel eerlijk gezegd; hier ben ik zelf ook niet zo goed in. Maar dat staat op mijn lijstje om dit jaar aan te pakken; netwerken.

Je kunt netwerken op LinkedIn maar natuurlijk ook ‘in real life’. Vaak worden er in elke grote stad wel netwerkborrels georganiseerd waar je je bij kunt aansluiten.

Tip 4: Laat je zien

Zorg dat je zichtbaar bent! Dat bedrijven weten wie je bent, wat je doet en waar je kracht ligt. Als zij niet weten wat je nu precies doet, dan wordt het al stukken lastiger om je te benaderen.

Zorg dat je op je social media accounts ook regelmatig daar iets over plaatst en niet geheel onbelangrijk; schrijf erover op je eigen website! Daar vertel ik je graag meer over hieronder bij tip 5.

Tip 5: Vertel het met een blog

Een eigen blog is eigenlijk wel echt een vereiste, ook als je geen food-, fashion-, of travelblogger bent. Op een blog kun je namelijk meer over jezelf en jouw expertise vertellen.

Het is eigenlijk heel simpel; als jij niet vertelt wat je kunt dan weten anderen het ook niet.

Dat je als blogger samenwerkingen aangaat voor je eigen website en social media kanalen is tegenwoordig logisch. Als je wat langer bezig bent en een mooie achterban hebt opgebouwd zullen bedrijven jou ook benaderen of je eens iets over hun product wilt schrijven. 

Maar als je hiernaast ook opdrachten zou willen doen voor bedrijven (zoals ik doe met food fotografie en receptontwikkeling) dan moeten ze wel weten dat je dit aanbiedt. Hoe ze dat te weten komen? Juist! Door erover te bloggen!

Natuurlijk kun je sowieso een pagina schrijven waarin je je diensten voor bedrijven uitzet, maar daarnaast kun je vast ook meer informatieve artikelen schrijven over jouw vakgebied.

writeaholic
– Writeaholic –

Ik volgde een tijdje geleden een blogworkshop bij Saskia van writeaholic.nl en die zou ik echt iedereen aanraden, ook als je al (net als ik) een flink aantal jaren blogt. Want ik heb er echt zo veel nuttigs bijgeleerd! Zoals schrijven voor een zoekvraag en het belang van een echt goede SEO.

Schrijven over je eigen ervaringen, de dingen die je meemaakt of waar je mee worstelt, jouw visie op je vak… het is de meest makkelijke en laagdrempelige manier om te starten met bloggen als ondernemer. Het is ook een uitstekende methode om ervoor te zorgen dat mensen in jouw bestaande netwerk – mensen die je volgen op Instagram en LinkedIn bijvoorbeeld – jou en je bedrijf beter leren kennen. Blijf dat vooral doen dus!

Maar het is helaas erg lastig om met dit soort blogs onbekende mensen (en dus: nieuwe opdrachtgevers) te bereiken. Zeker via Google. Zij vinden je alleen als je in jouw blog antwoordt geeft op een vraag die zij intikken in de zoekbalk. Kortom; als je wil bloggen voor meer klanten of opdrachtgevers, dan schrijf je blogs die over je ideale opdrachtgever gaan. Je deelt oplossingen voor problemen waar je ideale opdrachtgever mee worstelt en laat op die manier zien waar jij hem of haar bij kunt helpen!


– Saskia van Writeaholic –

koffiedate FoodQuotes

PR bureau’s, schrijven of  netwerken; zet jij alles al optimaal in?

Zo, als het goed is heb je nu 5 handige tips om nu mee aan de slag te gaan om te zorgen dat jij je nieuwe opdrachtgever vindt! Nog fijner is als die opdrachtgever jou vindt, maar ook daar kun je na het lezen van dit artikel mee aan de slag.

Ik ben benieuwd of jij nog andere of aanvullende tips hebt voor dit lijstje? Laat het vooral weten in de comments. Wellicht heb jij ook nog iets waar je aan wilt gaan werken net zoals ik.

geld verdienen met je blog