Er zit achter de schermen flink wat werk in het onderhouden van een blog/merk en hoe je bezoekers/klanten/gasten naar jou toe trekt. Vandaag vertel ik wat meer over content plannen op Instagram. Waar moet je op letten, is het handig en hoe doe ik het?

Ik heb verschillende tools geprobeerd en heb nu voor Instagram en Pinterest dé planningstool gevonden die voor mij werken. Op die manier zorg ik dat de content online komt wanneer en waar ik dat wil.

Instagram is een geweldig social media platform en één van mijn absolute favorieten. Mede omdat dit zo visueel is en je er echt contact kunt leggen vind ik het zo geweldig. Maar hoe zorg je nou dat je Instagram-game helemaal on point is? Naast een goede strategie kan content plannen echt een uitkomst zijn.

jouw unieke verhaal

Waarom zou je je content inplannen op social media?

Content plannen kan handig zijn voor bloggers (of bedrijven met waardevolle artikelen) maar uiteraard ook voor bedrijven en horeca.

Voor bloggers

Als jij een geweldig goed artikel, recept of andere waardevolle content hebt geschreven wil je natuurlijk ook dat mensen het daadwerkelijk lezen. Nu kun je het online zetten en afwachten tot mensen het vinden via google. Maar je kunt het zelf natuurlijk ook een extra zetje in de juiste richting geven; mensen op verschillende platformen laten weten dat er iets online staat wat ze echt moéten lezen.

Met een enkele uitzondering daargelaten, schrijf je artikelen zodat mensen het ook gaan lezen. Je wilt mensen inspireren om dat lekkere recept te maken, ze iets leren of zoals ik met dit artikel; ze laten zien hoe fijn het is om je content te plannen voor Instagram.

Mijn grootse reden als blogger om te plannen is dat de content online komt wanneer ik dat wil. Ik hoef niet alles handmatig te doen op het tijdstip zelf en dat scheelt mij tijd.

content plannen

Voor restaurants

Je wilt met jouw Instagram uitstralen wat jouw restaurant uniek maakt; waarom zouden mensen bij jou moeten komen eten, wat kunnen ze verwachten en wat maakt jou beter/leuker dan het restaurant om de hoek?

Plannen kan interessant zijn voor jou omdat je druk ben met je eigen bedrijf! Even snel iets tussendoor plaatsen werkt niet (tenzij het in je Instagram stories is) en daardoor vergeet je het vaak. Nu komt jouw content online wanneer jij dat wilt zonder dat je daar je wekker voor moet zetten op de zaterdagochtend of gast moet laten wachten omdat je “even” wat moet posten.

Ben herkenbaar, ga het gesprek aan met jouw ideale gast en vertel jouw unieke verhaal!

Voor bedrijven/merken

Je kunt jouw merk echt showcasen op Instagram. Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf, wat verkoop je, wat is het verhaal erachter en waarom kunnen mensen echt niet zonder jouw product? Door een goede feed te creëren en het gesprek aan te gaan zorg je voor herkenbaarheid en een gunfactor.

Plannen is interessant voor je omdat je zo een mooie feed kunt creëren. In plaats van hier verschillende keren in de week druk mee te zijn, plan je nu een dag/tijd in om je feed optimaal te maken.

Een contentplanner als timesaver

Als jij al een mooie strategie hebt bedacht, dan weet je wat voor content je zou willen delen op je Instagram. Wellicht heb je zelfs al een voorraadje foto’s klaarstaan. Hoe makkelijk is het dan als je in 1 uur per week je hele week aan content ingepland hebt staan?!

Mijn allergrootste reden om een contentplanner te gebruiken is als timesaver. Want iedereen weet het; content uitzoeken, een bijbehorende tekst schrijven en de juiste hashtags zoeken kost nou eenmaal tijd. Ik bundel die tijd liever in een tijdsvak en ben dan dus in die tijd gefocust op de concent die ik wil delen.

Waar moet je op letten als je een contentplanner wil gaan gebruiken?

Jarenlang was het niet mogelijk om je content in te plannen op Instagram, maar tegenwoordig zijn er enkele sites die samenwerken met dit platform waardoor het dus wel mogelijk is. Wil je gebruik gaan maken van een Instagram contentplanner zoek dan dus altijd goed uit of ze daadwerkelijk samenwerken met het platform.

Op deze pagina van het moederbedrijf Facebook vind je de websites die officieel partner zijn. Nog steeds raad ik je wel aan de voorwaarden van een website te lezen als je je Instagram gaat linken, want soms zie ik daar nog wel vreemde dingen in staan. Als je bijvoorbeeld toestemming moet geven voor ‘mag reacties plaatsen/verwijderen namens jou’ dan haak ik al snel af.

Vaak is het wel zo dat je hiervoor een business account moet hebben op Instagram. Maar dat werkt alleen maar in jouw voordeel! Met een business account heb je de volgende voordelen:

  • Inzicht in je statistieken, van je account en per post
  • Betere bereikbaarheid, doordat je telefoonnummer/adres/email kunt toevoegen
  • Je kunt, als je dit wilt, adverteren op Instagram
planoly

Hiermee plan ik mijn content op Instagram

Om mijn content te plannen op Instagram gebruik ik al een flinke tijd Planoly. Deze is beschikbaar online en als app, handig is dat als je inlogt uiteraard ook alles gesynchroniseerd is zodat je overal hierin kunt werken.

Planoly is, net zoals instagram, erg visueel. Je ziet in 1 oogopslag welke foto’s geplaatst, ingepland of nog niet gepland zijn. Daarnaast zie je je kalender (per week of maand) en daarin komen de geplande posts te staan. Je kunt de foto’s die nog ingepland moeten worden schuiven zodat je een uitstraling of eenheid creëert in jouw instagramfeed.

Staat je foto op de juiste plek? Dan kun je gaan plannen!

planoly

Hoe werkt plannen met Planoly?

Zodra je op de foto klikt heb je verschillende mogelijkheden om de foto helemaal aan te passen naar jouw wens. Je kunt de foto nog aanpassen, je tekst erin typen (met enters), accounts taggen in je foto, een locatie toevoegen, hashtags toevoegen en de datum plus tijd kiezen dat je jouw foto online wilt hebben.

That’s it! Veel makkelijker kan het niet worden toch?!

Zodra een foto gepland is veranderd het roze blokje U (unscheduled) naar S (schedeled) en er staat een vliegtuigje bij als deze automatisch gepost wordt. De foto’s die je ingepland hebt, staan vanaf dat moment ook vast in het overzicht en kunnen niet meer verschoven worden.

instagram plannen

De allergrootste pluspunten van Planoly voor mij:

  • Alles ingepland en online wanneer ik dat wil.
  • Hashtags toevoegen in je originele bericht of eerste comment, inclusief teller die je precies laat zien hoeveel je er nog kunt plaatsen.
  • Je kunt hashtag groepen aanmaken, bijvoorbeeld ‘food’ en daaronder een aantal algemene hashtags hangen. Deze kun je dan makkelijk toevoegen aan je foto.
  • Enters kunnen toevoegen aan de tekst, wat nogal lastig kan zijn als je het in Instagram zelf schrijft.
  • Als ik een toffe foto heb waarvan ik denk dat ik die op een later tijdstip op Instagram wil zetten dan upload ik die meteen. Zo heb ik altijd een voorraadje foto’s om uit te kiezen en om mee te schuiven.

Is alles rozengeur en maneschijn op Planoly?

Nee natuurlijk niet, maar als ik heel eerlijk ben ik heb nog bijna nooit een app of website gevonden die echt 100% is zoals ik dat wil. Maar de paar nadelen die de website heeft wegen voor mij niet op tegen de voordelen.

De nadelen aan Planoly kunnen zijn:

  • Accounts taggen; je moet hier echt zorgen dat je de juiste naam typt. Dit wordt niet, zoals op Instagram zelf, aangevuld met suggesties.
  • De hashtags worden hier ook niet aangevuld met suggesties.
  • Carroussel posts (dus meerdere foto’s) kunnen niet automatisch ingepland worden.
jouw instagram feed

Wil je niet dat Planoly alles van je overneemt?

Wil je zelf nog een vinger in de pap houden en echt zelf op ‘delen’ drukken voor het plaatsen van een Instagram post? Geen probleem, ook dan kan deze website/app nog steeds een uitkomst voor je zijn! Ik vertel je graag waarom;

Je kunt het namelijk ook alleen gebruiken als visueel middel, hoe gaat jouw feed er precies uitzien met het plaatsen van deze beelden? Daarnaast kun je de teksten en hashtags al toevoegen zodat je daar op het moment van delen niet meer over na hoeft te denken. Op die manier gaat het moment van posten weer stukken sneller.

Twee mogelijkheden binnen Planoly als je toch zelf wilt delen

  1. Post now: Open je de foto via de app op je mobiel dan kun je kiezen voor de optie ‘post now’ . De app slaat dan automatisch de foto op op je mobiel en kopieert de tekst, vervolgens wordt Instagram geopend en hoef je alleen nog de tekst te plakken.
  2. Push notificatie: Zet de foto klaar voor een bepaalde datum en tijd maar zet de functie ‘automatically post to Instagram’ uit. Je krijgt dan automatisch een pushmelding dat je content klaar is om gedeeld te worden. Verder werkt het dan als bij optie 1: foto en tekst worden automatisch gekopieerd.

Wel moet je dan altijd rekening mee houden dat je zelf nog eventuele plaats- en accounttags moet toevoegen.

instagram support

Content plannen op Instagram, ga jij er mee aan de slag?

Na het lezen van dit artikel weet je hoe belangrijk Instagram is voor jouw bedrijf/blog én wat de voordelen zijn van het plannen van je content met Planoly. Of je het nu helemaal automatiseert of alleen gebruikt als overzicht, dat is een persoonlijke keuze.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jij over het plannen denkt of dat je na het lezen van dit artikel wellicht ook Planoly gaat gebruiken?

Wil je meer leren en lezen over Instagram, dan heb ik nog een aantal interessante artikelen voor je:

Pin it!

content plannen op instagram