Website Builder Insider

Als ik de vraag stel waarover jullie meer willen lezen/leren is het antwoord standaard Pinterest. Vele vragen elke keer over hoe ik Pinterest inzet en daarom vertel ik je vandaag meer over het content plaatsen op Pinterest. Met voorbeelden, tips en meer handigheidjes zodat je gewoon meteen kunt beginnen!

Ik vertel je meer over wat Pinterest nu eigenlijk is, wat werkt qua afbeeldingen (en wat niet), hoe ik mijn content maak, hoe ik mijn pins inplan op Pinterest én hoeveel mensen ik bereik met Pinterest. Dus, laten we aan de slag gaan!

Waarom Pinterest inzetten?

Hier heb ik een heel makkelijk antwoord op: omdat je een geweldig visueel product kunt maken, met ook nog eens content die altijd goed bereikbaar is en meer en meer mensen bereikt! Als jij goede pins maakt dan wordt dat bereik alleen maar groter zonder dat je er weer voor moet werken.

Pinterest is eigenlijk 1 groot moodboard. Jouw pagina is jouw moodboard, eventueel onderverdeeld in je persoonlijke en zakelijke interesses. Zo is dat bij mij verschillende categorieën voor eten, maar ook travel, hotspots en quotes. Het voordeel is dat je achter elke afbeelding die je pint een link kunt zetten naar je website, een beschrijving toe kunt voegen en sinds kort eventueel ook hashtags.

content plannen op pinterest
Enkele van mijn borden op Pinterest.

Iedereen kan een account aanmaken en precies dat maakt het zo interessant! Je kunt Pinterest zowel privé als zakelijk gebruiken, waardoor je er dus vanuit kunt gaan dat jouw ideale volger/klant actief is maar ook je concurrent/conculega! Dat zijn nog eens 2 goede redenen om nu meteen te beginnen met Pinterest!

Bijvoorbeeld:

Je heb een Pinterest account waarop je met regelmaat foto’s en afbeeldingen van je website pint en je hebt een aantal volgers die ook geïnteresseerd zijn in lekkere recepten. Er verschijnt een heerlijk soeprecept op je website en je pint een foto, met link naar jouw site, van deze overheerlijke soep op je Pinterest bord ‘Soep recepten’. Meerdere van je volgers zien die pin en hij wordt een stuk of 20 keer gerepint op hun eigen borden. Daardoor zien al hun volgers ook jouw pin weer en zo kan het balletje hard gaan rollen!

Zorg voor een duidelijk account

Een duidelijk account is voor alle social media van belang. Mensen moeten in 1 oogopslag kunnen zien waar jouw pagina om gaat en of het interessant voor ze is om jou te gaan volgen. Wat heb je ze te bieden? Welk probleem los je voor ze op? Wat kunnen ze verwachten van jou?

Maak borden aan om op te gaan pinnen, met een duidelijke naam. Vind je het lastig om te bedenken welke borden je nodig zou kunnen hebben? Kijk dat eens bij de categorieën die je gebruikt op je website, als je deze ook op Pinterest aanmaakt ben je al een heel eind! Deze kun je uiteraard altijd aanvullen mocht je iets missen terwijl je aan het pinnen bent.

Een zakelijk account is aan te raden omdat je dat inzicht hebt in al je statistieken.

content plannen op pinterest

Afbeeldingen maken speciaal voor Pinterest

Op Pinterest werken de staande afbeeldingen meestal het beste. Uiteraard is het helemaal aan jou of je hierin meegaat! Ik gebruik zelf 1 formaat afbeelding om te pinnen en altijd een staande afbeelding met tekst.

Het is een afweging, afbeeldingen maken speciaal voor Pinterest. Ik heb het lange tijd niet gedaan, toen pinde ik gewoon de “normale” foto’s van mijn website. Tegenwoordig maak ik speciale afbeeldingen speciaal voor Pinterest met een tekst erop. Dit doe ik omdat ik het mooier vind én omdat je zo in 1 oogopslag ziet wat het precies voor recept is of waar het artikel over gaat. Deze plaats ik ook onderaan elk recept/artikel zodat mensen deze ook kunnen pinnen op hun eigen borden.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om foto’s zonder tekst te plaatsen. Dit doe ik zelf overigens ook, maar dan alleen op mijn ‘Mijn favoriete foto’s’ bord. Ik zie namelijk soms wel eens foto’s voorbij komen op Pinterest die ik simpelweg niet meteen begrijp, of met een tekst erop die slecht leesbaar is. Dan denk ik; als je niet zo goed weet hoe en wat met teksten op foto’s dan kun je het beter laten.

Foto’s met tekst kun je bijvoorbeeld maken met photoshop, canvas of adobe spark. Maak een duidelijk herkenbare stijl met veelal dezelfde kleuren en lettertypes.

Hoe ik mijn Pinterest afbeeldingen opmaak in Adobe Spark.

Wat is belangrijk bij elke pin?

Als je Pinterest wilt gaan inzetten om meer verkeer naar je website of blog te trekken dan is het natuurlijk belangrijk om met bepaalde dingen rekening te houden als je gaat pinnen.

  • Zorg voor een goede staande afbeelding. Met of zonder tekst.
  • Vergeet nooit de link in te vullen als je content op Pinterest zelf upload.
  • Voeg altijd een beschrijving van de pin toe.
  • Pin op relevante borden.

De eerste twee lijken me vrij duidelijk. De link invullen is overigens alleen nodig als je niet direct van een site aan het pinnen bent, maar upload in Pinterest of een planner. Zorg altijd dat mensen meteen bij de juiste pagina komen als ze op jouw pin klikken!

Een beschrijving is, net zoals op elk social media platform, van belang. Pinterest werkt namelijk als 1 grote zoekmachine, zorg dus voor een goede en duidelijke omschrijving. Dus niet alleen maar ‘soep’, maar bijvoorbeeld ‘Deze overheerlijke courgettesoep past perfect bij een gezonde levensstijl. Hij is heerlijk als lunch, tussendoortje, voorgerecht of lichte maaltijd’.

Het is onwijs belangrijk om op relevante borden te pinnen. Maak niet zoveel mogelijk borden aan, zodat je zoveel mogelijk pins kwijt kunt. Pin je soeprecepten niet op je bord met schattige kastenplaatjes etc. Wat verder nog erg interessant kan zijn zijn relevante Pinterest groepen, oftewel: borden waar je met meerdere mensen op pint. Ik zal hier in een volgend artikel nog wat dieper op ingaan.

tailwind

Content plannen op Pinterest

Het plannen van je content is handig op verschillende social media kanalen, zo ook op Pinterest. Ik ben daar zelf echt de grootste fan van omdat het je rust geeft als je een goede planning hebt en alles bijna automatisch doorloopt. Bij mij is het tegenwoordig automatisme, ik schrijf een artikel, plan deze in op mijn website en vervolgens ook meteen op al mijn social media. Ideaal!

Voor het plannen van mijn content op Pinterest gebruik ik Tailwind. Dit is een super fijne planningstool! Ik ben er echt fan van! Duidelijk en overzichtelijk. Ik gebruik zelf ondertussen Tailwind plus omdat ik dan meer mogelijkheden heb waarmee ik het mezelf makkelijker maak. Neem zeker dus een kijkje bij Tailwind! Met de link die ik zojuist met je deelde krijg je een gratis maand Tailwind plus (mocht je dan ook nog besluiten te upgraden naar plus dan verdien ik er een credit mee).

Eigenlijk kan ik nog uren doorgaan over Tailwind en alle mogelijkheden (dat zijn er namelijk nogal wat), maar dat bewaar ik voor een volgend artikel.

Mijn bereik op Pinterest

Als je een zakelijk account hebt op Pinterest heb je een mooi inzicht in je statistieken en bereik. En juist dat bereik daar is het om te doen toch?! Je wilt meer bezoekers op je website en eventueel meer kopers van je producten.

Zoals ik hierboven al vertelde kan je pin zomaar duizenden keren gepint worden nadat jij het op Pinterest hebt gezet. Daardoor bereik je dagelijks onwijs veel mensen die allemaal weer jouw nieuwe fan kunnen worden!

Mijn algemene bereik op Pinterest ligt net iets onder de half miljoen kijkers per maand. Dat is best een mooi aantal al zeg ik het zelf! Vervolgens heb ik pins die het onwijs goed doen en veel gezien en gepint worden. Hierboven een voorbeeld mét statistieken van 1 van mijn pins.

Dus, hierom Pinterest inzetten!

  • Je ideale volger/klant en concurrent/conculega is al actief.
  • Langdurige content, met link naar je website.
  • Gratis repins en daardoor een steeds groter bereik.

Dat zijn de 3 belangrijkste redenen om te starten met content plaatsen op Pinterest. Als je het mij vraagt is het écht zonde als je er nog niet mee aan de slag bent gegaan. Maar, hopelijk heb ik je met dit artikel dan wel geïnspireerd om er vandaag nog mee te beginnen!

Enne, pin meteen even onderstaande pin! Kun je het later allemaal nog eens op je gemak teruglezen.