Je hebt vast wel eens Pinterest fabels gehoord toch? Nee, Pinterest is niet voor jou want …blablabla… , Pinterest is alleen maar voor vrouwen, plannen op Pinterest werkt niet of je moet gewoon zoveel mogelijk andere mensen gaan volgen om meer volgers te krijgen. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je óf geen Pinterest inzet voor jouw bedrijf/blog of dat je het op de verkeerde manier doet. Zonde! Dus lees snel verder voor de 11 Pinterest fabels en je weet meteen waar je niet meer naar moet luisteren.

1. Pinterest is alleen voor vrouwen

Er zijn ongeveer 300 miljoen gebruikers actief op Pinterest. 300.000.000 mensen, dat zijn uiteraard niet alleen maar vrouwen. Al helemaal niet alleen maar vrouwen die alleen geïnteresseerd zijn in DIY projecten en make-up tutorials. 

Wellicht is een groot gedeelte van de actieve gebruikers vrouw, maar het kan toch geen verrassing zijn dat er ook meer dan genoeg mannen echte pinners zijn. Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat alleen maar vrouwen koken, of dat mannen altijd het vlees snijden. Onzin dus! Het is wel zo dat de groep mannelijke pinners echt aan het groeien is de laatste tijd, zo is 40% van de nieuwe inschrijvingen op Pinterest man. 

pinterest fabels

2. Plaats exact dezelfde content op Facebook, Instagram en Pinterest

Nee, dit is echt niet slim om te doen. Voor elk platform is echt een andere aanpak vereist, dus maak voor Pinterest een andere strategie dan voor social media zoals Facebook en Instagram.

Zo draait Instagram bijvoorbeeld goed op het hier en nu, behind-the-scenes, daar wil je jezelf laten zien, je maakt het persoonlijk en krijgt op die manier veel interactie. Pinterest draait meer om de toekomst, inspiratie voor de toekomst zoals bijvoorbeeld een etentje, nieuw huis, huwelijk of inrichting van huis/tuin voor de feestdagen.

Natuurlijk kan de achterliggende boodschap op alle kanalen wel hetzelfde zijn, maar het draait meer om de kleine uiterlijke verschillen. Persoonlijke stukken tekst bij een foto werken op Instagram/Facebook wellicht perfect, op Pinterest heeft dit geen toegevoegde waarde. Liggende of vierkante foto’s? Ook dit werkt minder goed op Pinterest. Het zijn de kleine verschillen per kanaal die kunnen maken dat je er een succes hebt.

3. Pins plannen is niet goed voor je bereik

Niet waar. Zo niet waar. Als ik zelf iets aan zou raden is het wel het inplannen van je pins. Niemand heeft zin om elke dag veel tijd kwijt te zijn met het plaatsen van pins, om nog maar niet te spreken over het bijhouden welke pin je nog zou moeten plaatsen in welk bord. Daarnaast maakt Pinterest zelf geen verschil in geplande pins of pins die je zelf meteen publiceert.

Pins plannen wordt niet afgestraft door Pinterest (mits je rekening houdt met punt 4 van dit artikel). Pins plannen maakt je leven wel zoveel makkelijker en overzichtelijker! In plaats van elke dag hier mee bezig te zijn, plan je je pins op 1 vaste dag van de week in zodat deze op jouw gekozen tijd/dag zichtbaar zijn.

pinterest fabels

4. Plannen? Dat kan ook met een app zonder Pinterest partnerschap

En dit is waar het dan mis zou kunnen gaan als je je Pins gaat inplannen. Kies altijd voor een app/website die een partner is van Pinterest. Op het moment dat je al je inloggegevens geeft aan een niet geverifieerde partner heb je dus de kans dat alles snel mis gaat, want in principe geef je je inloggegevens weg aan een derde partij. Als je iets niet wil, dan is het dat!

5. Zoveel mogelijk hashtags toevoegen

Pinterest is geen social media. Het werkt hier niet om maar zoveel mogelijk populaire hashtags toe te voegen, want hey #yolo ! Gebruik relevante hashtags, geen 30 dat is niet nodig… gebruik enkele die echt wat toevoegen aan waar jouw pin (of achterliggende artikel, product, blog) over gaat.

6. Op 1 dag al mijn pins van die week plaatsen is oké

Ja, als je geen gebruik maakt van het inplannen van je pins is dat heel erg handig voor jezelf. Maar voor Pinterest en je zichtbaarheid is het af te raden. Pinterest heeft het liefste dat je elke dag actief bent, dus niet 1 keer per week of maand. Plaats je content het liefst elke dag, op verschillende tijdstippen voor het beste resultaat.

Wil je meer hulp met het perfect opzetten van een ijzersterke Pinterest strategie?
Volg mijn cursus ‘De kracht van Pinterest’!

7. Het allerbelangrijkste is zoveel mogelijk volgers hebben

Ja, we vinden het allemaal fijn als we zien dat we een flinke following hebben opgebouwd. Maar werkt het op Pinterest zo? Hebben we meer online zichtbaarheid als we ontelbaar veel volgers hebben? Nee niet persé.

Sinds enige tijd is de startpagina van Pinterest aangepast. Vroeger zag je hier alleen maar de pins van de mensen/bedrijven die je volgde, maar dat is nu helemaal niet meer zo waardoor je volgersaantal zeer zeker niet meer het allerbelangrijkste is. Tegenwoordig is je startpagina een mix van pins waarvan Pinterest denkt dat jij ze interessant vindt; een mix tussen accounts die je volgt maar ook pins die gerelateerd zijn aan vorige zoekopdrachten en je aangemaakte borden/bewaarde pins.

Het allerbelangrijkste, in mijn ogen, is om zoveel mogelijk online zichtbaarheid te verkrijgen met Pinterest; oftewel mensen die doorklikken naar je blogs/recepten/producten en daar vinden waar ze echt naar op zoek zijn. Dat zijn uiteraard niet alleen je volgers.

8. Groepsborden hebben geen toegevoegde waarde meer

Dit is 1 van de Pinterest fabels die ik regelmatig hoor. Tegenwoordig worden de pins van groepsborden die je volgt niet meer getoond op de startpagina. Vroeger was dit wel zo en kon het dus zorgen voor extra verkeer naar je website. Nu moet je er een extra handeling voor doen om de pinste zien van een groepsbord; je moet namelijk echt naar het daadwerkelijke bord gaan.

Maar laten we even duidelijk zijn: groepsborden zijn van oorsprong bedoeld om op samen te werken. Dus als jij ze op die manier gaat gebruiken hebben ze altijd toegevoegde waarde! Ben jij op zoek naar relevante pins voor jouw doelgroep op 1 van jouw eigen borden? Dan weet je dus zeker dat je interessante artikelen gaat vinden op die groepsborden. Dat is precies wat de groepsborden interessant maakt!

9. Betalen voor zichtbaarheid moet tegenwoordig overal

Nope, niet waar! Ja, tegenwoordig kun je adverteren op Pinterest maar het is zeker niet zo dat dat de enige manier is om goed zichtbaar te zijn op dit kanaal. Zorg voor een goede strategie, mooie pins, goede omschrijvingen en altijd een link naar je website.

pinterest fabels

10. Oude pins kun je beter verwijderen

De vraag die ik best vaak krijg is of mensen hun oude, “minder mooie” pins maar beter kunnen verwijderen of die pins die het toch niet goed doen. Passen deze pins bij jou en je website/blog/bedrijf? Ja? Dan vooral laten staan! Draait jouw website om eten en zijn al jouw oude pins van honden-outfits? Dan is het wellicht een idee om dit bord op privé te zetten, of naar beneden te schuiven. Verder heeft echt niemand er last van dat je die op je Pinterest profiel hebt staan!

11. Voor snel resultaat heb je Pinterest nodig!

Helaas, voor iedereen die hoopt op een Quick-fix en snel duizenden bezoekers naar zijn/haar website te trekken: de kans is niet heel groot dat je dat gaat lukken met Pinterest. Wel op de lange termijn, maar niet binnen een week. Pinterest is een zoekmachine, oftewel; jouw pins kunnen onwijs lang relevant zijn voor jouw doelgroep. Het is maar net waar op dat moment actief op gezocht wordt.

Zo kan een pin die je een jaar geleden speciaal voor moederdag hebt gepind juist dit jaar onwijs goed opgepakt worden (wat dus weer zorgt voor meer bezoekers naar je website). Lees bijvoorbeeld eens dit artikel op Tailwind over ‘A viral Pin’s Family tree’ , hier staat een mooi voorbeeld van een pin die 48 weken later opeens viral ging!

pinterest 2020 planner

Zorgde 1 van deze Pinterest fabels voor twijfels?

Ik ben benieuwd of je na het lezen van deze 11 Pinterest fabels denkt; ‘shit, daar was ik ook van overtuigd!’. Nu weet je in ieder geval meer over Pinterest en wat vooral niet waar is, maar ook hoe het wél werkt. Fijn toch?!

Als het aan mij ligt wil ik iedereen laten zien hoe geweldig Pinterest is en hoe deze visuele zoekmachine voor iedereen kan zorgen voor meer online zichtbaarheid. Want als jij dit platform goed inzet gaat het zeker voor je werken! Nog meer lezen over Pinterest? Als mijn artikelen over Pinterest staan bij elkaar op 1 pagina.

Wil je er alles over leren, dit jouw jaar maken op Pinterest en zorgen voor een ijzersterke strategie? Volg mijn Pinterest Cursus en ik leer je alles wat jij moet weten!

Pin dit artikel over de 11 Pinterest fabels en lees het later nog eens terug!

pinterest fabels