Denk je erover om te starten met Pinterest, om dit geweldige kanaal in te gaan zetten voor je bedrijf? Stel jezelf dan onderstaande 6 kritische vragen voor je met Pinterest start. Kun je een goed antwoord geven op deze vragen? Dan weet ik zeker dat je een goede basis hebt voor een succesvol account.

Wie is je doelgroep?

Wie wil je bereiken met je content? Wie is je doelgroep? Kijk, als je het aan mij vraagt kan hierop het antwoord nooit ‘iedereen’ zijn. Je kunt namelijk nooit iedereen bereiken, daarbij is het ook zo dat jouw product/website ook vast niet voor iedereen interessant is. Maak het dus specifieker, bijvoorbeeld: ‘mensen die van lekker eten houden en vaak in de keuken staan’, of ‘bedrijven die Pinterest nog niet optimaal inzetten voor hun online zichtbaarheid’. 

Mijn beste tip ooit hiervoor: maak een persona! Een persona is gedetailleerd en verzonnen persoon (of personen) die jouw doelgroep representeert. Op deze manier kun je je doelgroep echt tot leven wekken. Hoe heet hij/zij, wat is de leeftijd, wat doen ze in hun vrije tijd, wat vinden ze belangrijk, wat voor werk doen ze, hebben ze een familie met kinderen? Etc etc. Eventueel kun je je persona ook een naam geven. Zo kun je je altijd afvragen: ‘Wat zou Jan hiervan vinden?’ Of ‘Wat is het grootste probleem waar Jan tegenaan loopt?’ Op die manier wordt het voor je bedrijf, website, social media kanalen en Pinterest makkelijker om content te maken. 

Wat wil je bereiken?

Voordat je tijd steekt in Pinterest (en alle andere media) is het natuurlijk fijn om te weten wat je precies wilt bereiken. Vraag jezelf af; wat wil je bereiken? wanneer wil je dit bereiken? Maak je doel zo concreet mogelijk, dus zeg niet ‘ik wil meer website bezoekers’, nee maak daarvan ‘ik wil maandelijks 1000 bezoekers via Pinterest op mijn website’. Door je doel helder en duidelijk te maken weet je ook waar je naartoe werkt.

Doelen bijstellen is natuurlijk helemaal prima! Want het zijn jouw doelen. Dus wilde je binnen 6 maanden 1000 meer bezoekers op je website? Maar merk je dat het harder gaat, stel je doel dan bij! Maak je doel visueel en werk er naar toe. Herinner jezelf regelmatig aan je doel en zorg dat het haalbaar is.

Welk probleem los je voor ze op?

Waarmee help jij jouw klant of volger? Welk probleem kun je voor hun oplossen? Geen vage omschrijving zoals ‘ik maak mensen gelukkig’ maar maak het tastbaar.  Hoe maak je mensen gelukkig? Waarmee doe je dat? Wat is het uiteindelijke gevoel dat je mensen geeft? Bijvoorbeeld ‘ik zorg dat jij weer gelukkig in je lichaam door elke dag mijn unieke meditatie-methode te gebruiken’ of ‘vind je het lastig om rust te vinden in je drukke leven? Ik leer je alles over mijn meditatie methode die iedereen helpt ontspannen’. (ik noem maar even iets)

Linda Hemmes fotografie

Is je website Pinterest-proof?

Dit is natuurlijk ook super belangrijk! Is je website wel helemaal Pinterest proof? Oftewel, heb je content die je volger/lezer/klant en jijzelf kan delen op Pinterest? Zorg voor content in de vorm van artikelen, blogs, producten en bijvoorbeeld reviews. Maak mooie en passende afbeeldingen voor bij deze content die mensen makkelijk kunnen delen.

Voeg zeker ook een pin-it button toe aan je website! Dit kan in de vorm van een icoontje boven- of onderaan de pagina, maar je hebt ook speciale plug-ins die een Pinterest icoontje op afbeeldingen plaats. Als mensen dan over een afbeelding gaan met hun muis dan verschijnt er een icoontje waarmee ze met 1 klik op de knop deze kunnen delen op 1 van hun Pinterest borden.

Voeg een call-to-action toe. Zo zet ik onderaan elk artikel/recept die ik deel op mijn website standaard ‘Pin dit …. !’ Met daaronder een extra tekst zoals ‘bewaar dit lekkere recept op 1 van je Pinterest borden zodat je het in de toekomst makkelijk terug kunt vinden’.

Welke content ga je delen?

Wat wil je precies gaan delen op Pinterest? Zijn dat artikelen, producten of wellicht een deel portfolio? Denk hier goed over na, door duidelijk te hebben wat je precies wilt gaan delen wordt het makkelijker om voor je bedrijf een content plan te maken.

Heb je 1 uur in de week tijd voor Pinterest?

Belangrijk is natuurlijk dat je tijd hebt om te investeren in een optimaal Pinterest account. Net zoals bij alles: wat je aandacht geeft groeit. Het fijne aan Pinterest is wel dat je maar 1 uur in de week effectieve tijd hoeft te investeren! Dus blok een vaste tijd in je agenda en ga er eens goed voor zitten. 

Hoe je dat in 1 uur doet? Dat leer ik je met mijn online Pinterest cursus of tijdens een live Pinterest training!

Pin dit artikel: 6 kritische vragen voor je met Pinterest start

Later op je gemak dit artikel er nog eens bijpakken? Of anderen inspireren om ook Pinterest zakelijk in te gaan zetten? Bewaar dat dit artikel op 1 van je Pinterest borden!

6 vragen voor je start met pinterest